donderdag 31 mei 2012

Harvard Fizz

De Harvard Fizz is een cocktail uit 1895 en genaamd naar de befaamde universiteit. Het recept hiervoor kan je makkelijk op internet vinden.

De ingrediënten:
- Brandy (4,5 cl) (Dilbert VSOP)
- Orange bitters (scheutje) (Angostura Orange)
- Vermouth (zoet) (Martini Rosso)
- Bruiswater (aanvullend)
- Suiker (1/4 tl)
- Ijsblokjes

De bereiding:
Doe alles behalve het bruiswater in de shaker, krachtig schudden en strainen in een longdrinkglas (25 cl). Vul aan met bruiswater. Garneren kan eventueel met een schijfje citroen.



Ik heb deze Fizz gemaakt zoals een Gin Fizz vroeger gemaakt werd, en dit is om het zonder ijsblokjes in het glas te strainen. Op deze manier gebruik je uiteraard veel meer bruiswater en wordt het wel wat flauwer. Dus ik denk dat deze fizz gemaakt is om over ijsblokjes te strainen.  Na wat onderzoek op het internet ontdekte ik dat de bekende cocktailhistoricus David Wondrich deze cocktail maakt in een martini glas waardoor je natuurlijk wel wat minder bruiswater gebruikt en het drankje wat straffer wordt.  Hoe dan ook, de combinatie van brandy, vermouth en bitters scoort zeer goed en van smaak zit deze fizz wel zeer goed. Ik mis alleen een sterke aanwezigheid van citrus hierin omdat er geen citroen- of limoensap gebruikt wordt. Ik kan wel zeggen dat het een goede dorstlesser is en zeker de moeite om eens te proberen.

Cheers.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten