zaterdag 8 januari 2011

Honi Honi en Happy Hoti

Met kerstavond was m'n neef op het feest, die is ook altijd wel te vinden voor een cocktail, na mijn vraag "Tiki Time??" kreeg ik een vraag terug "Kan je een tiki-cocktail maken op basis van Scotch?"  Ik had dit moeten weten want hij is niet echt een rum-fan maar een Scotch-fan.  Dus even tussen de recepten zoeken en voila: de Honi Honi

In het originele boek van Trader Vic werd de Honi Honi gemaakt met Bourbon, nu kan je toch meer en meer recepten vinden waarbij de Bourbon vervangen is door Scotch.

Ikzelf heb me gewaagd aan de Happy Hoti een nieuwe tiki-drink op basis van de Pyrat XO Reserve rum uit Anguilla die ik recentelijk gevonden heb.

De Honi Honi maak je zo:

- Whiskey (Scotch Blended) of Bourbon (4,5 cl)
- Orange Curaçao (1,5 cl)
- Limoensap (uit 1 limoen)
- Orgeatsiroop (1,5 cl)
- Suikersiroop (0,75 cl)
- Gecrushed ijs

Glas vullen met gecrushed ijs,
alles in de shaker,
schudden en door de barzeef,
garneren met munttwijgje en maraschinokers

De Honi Honi in volle glorie


De Happy Hoti maak je zo:

- Rum (goud) (Anguilla) (Pyrat XO Reserve) (6 cl)
- Angostura (scheutje)
- Citroensap (2,25 cl)
- Orgeatsiroop (1,5 cl)
- Suikersiroop (1,5 cl)
- gecrushed ijs

Glas vullen met gecrushed ijs,
alles in de shaker,
schudden en door de barzeef,
garneren met munttwijgje en maraschinokers


Happy Hoti makes me happy


De Honi Honi is eigenlijk een Mai-Tai op basis van Scotch en een perfecte cocktail voor niet whiskey-drinkers om whiskey cocktails te leren drinken, want de scherpe whiskeysmaak wordt perfect opgevangen en geneutraliseerd door de andere ingrediënten.

De Happy Hoti is zo'n cocktail waarvan je een eerste nipje neemt en direct merkt: BAM... rum en daarna komen pas de andere smaken aan bod. Deze tikidrink mag er best wezen en gaat vlot binnen ondanks er toch wel wat rum in zit....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten