zaterdag 18 december 2010

De eerste wintercocktails...

De eerste winterprik is achter de rug,

Kilometers lange files, bijna iedereen te laat op werk, verkeerschaos, ongevallen, gebroken benen,... jaja de winter is terug in het land, maar zo'n wit landschap in toch wel mooi hé.  Daarom gaan we vandaag eens op zoek naar 2 wintercocktails.

Even zoeken en hier zijn ze: A Winter in Armagnac en A Winter In Green Park.

A Winter In Armagnac trok direct mijn aandacht omdat hier de eigenlijke voorvader van Cognac, nl Armagnac, wordt gebruikt. Cocktails met een Armagnac-basis komen niet veel voor in vergelijking met Cognac en daarom zijn deze altijd wel interessant.

A Winter In Armagnac

Aardbeienlikeur (1,2 cl)
Armagnac (3,2 cl)
Braambessenlikeur (1,6 cl)
Room (5 cl) --> 2,5 cl room + 2,5 cl melk is beter aan te raden!!!!! geloof me
Ijsblokjes

Alles in de shaker,
schudden die handel en door de barzeef
eventueel garneren met aardbei op de rand van het glas.

A Winter In Armagnac


Nogmaals A Winter In Armagnac

Wat me direct opvalt was de grote hoeveelheid room, deze mag gerust gehalveerd en aangelengd met melk worden.

Als je het drankje proeft merk je direct de aanwezigheid van de Armagnac, maar helaas gaan de smaken van de aardbeien- en braambessenlikeur verloren. Dus de volgende keer de hoeveelheden verhogen...

Een lekker drankje... Ja, een hoogvlieger... Nee,
Het smaakt zeker wel als je gezellig bij de verwarming zit en laat het buiten dan maar sneeuwen.....

De 2de wintercocktail is A Winter In Green Park

Limoncello (1,2 cl)
Malibu (0,75 cl)
Maraschinolikeur (Joseph Cartron) (1,8 cl)
Meloenlikeur (Midori) (2,8 cl)
Room (5 cl) --> aanpassen naar 2,5 cl room + 2,5 cl melk dit komt het drankje enkel ten goede...
Ijsblokjes

Alles in de shaker,
schudden en door de barzeef,
geen garnering

A Winter In Green Park
Niet de echte foto, maar een gelijkaardige cocktail want de batterijen van het fototoestel  waren weer eens op :-)

OK, als ik naar de ingrediënten kijk heb ik niet echt een wintergevoel, maar eerder een tropisch gevoel. Als ik aan wintercocktails denk, denk ik aan donkere drankjes op basis van brandy, whiskey,...  Na wat opzoekwerk blijkt Green Park een van de acht koninklijke parken in Londen te zijn. Ik denk dat ze daar toch wel weten wat winter is dacht ik, maar ja...

De naam mag dan wel verkeerd gekozen zijn maar dit drankje is wel zeer lekker,  de smaken van meloen en kokosnoot zijn goed in verhouding en niet zo sterk aanwezig, de Limoncello zorgt voor een tikje bitterheid en een tikje zurigheid, helaas gaat de smaak van de maraschino verloren.

Naar mijn mening is dit drankje wel een aanrader maar eerder voor in de zomer....

Op naar de volgende winterprik....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten